Artikkeli Seurakuntalaisessa

Tämä artikkeli on julkaistu Seurakuntalaisessa 25.10.2025.
Artikkelin on kirjoittanut IRR-TV Toimitus . 

Nykyinen seksuaalikasvatus vahingoittaa lasten kehitystä – lakialoitteella halutaan turvata lasten oikeudet

Seksuaalikasvatukseen toivotaan lainsäädäntöä, joka suojelisi lasten kehitystä ja hyvinvointia ja antaisi vanhemmille mahdollisuuden vaikuttaa asiaan.

 

Suomessa seksuaalikasvatusta annetaan jo päiväkoti-ikäisille lapsille. Lainsäädännön puute on mahdollistanut yksipuolisen ideologisen vaikutuksen opintosisältöihin. Perinteinen uskollisuutta ja uhrautuvaa rakkautta korostava hyvekasvatus on korvattu emeritusprofessori Tapio Puolimatkan mukaan mielihyväkulttuurilla.

Nykyinen seksuaalikasvatus ohjaa nuoria toimimaan normityhjiössä, irrallaan avioliittonormeista. Ilman avioliittomoraalin keskeistä ohjenuoraa, nuoret jäävät vaille seksuaalielämää ohjaavia kriteereitä, jotka auttaisivat heitä perustamaan vakaita perheitä. Ihmistä ei nähdä enää Jumalan kuvaksi luotuna olentona, vaan vaistojen ohjaamana eläimenä, jonka identiteetin ydin ovat seksuaalisuus ja sukupuolisuus.

– Seksuaalisuus nähdään viettinä ja yllykkeiden tyydyttämisenä. Nykyinen seksuaalikasvatus laiminlyö arvotunteiden syventämistä ja tietoisuutta avioliittonormeista.

Pelkistävän luonnontieteellisen näkemyksen ylivaltaa ilmentää empiirisen seksologian lähestymistapa, jonka pioneeri oli Alfred Kinsey. Kinsey vei kokeellisen lähestymistavan niin pitkälle, että hän katsoi oikeutetuksi käyttää lapsia seksuaalisesti hyväksikäyttävien aikuisten havaintoraportteja perustana luodessaan kuvaa lapsen seksuaalisuudesta. Hänen perustamallaan, edelleen toimivalla Kinsey-instituutilla on Puolimatkan mukaan ratkaiseva merkitys siihen, millaista seksuaalikasvatusta Maailman terveysjärjestö (WHO) suosittelee.

Vanhemmat eivät voi vaikuttaa

Lasten ja nuorten seksuaalikasvatus ry:n puheenjohtaja Tarja Itkonen pitää ongelmallisena sitä, ettei vanhemmilla tai huoltajilla ole mahdollisuutta vaikuttaa siihen, millaista seksuaalikasvatusta heidän lapsensa saavat. Itkosen mukaan materiaali on pääasiassa ideologisten tahojen tuottamaa ja kaiken lisäksi epätieteellistä.

– Monet vanhemmat tai huoltajat eivät ole samaa mieltä näiden ideologisten tahojen kanssa. Materiaalin täytyisi olla eettistä, tieteellistä ja vanhempien hyväksymää.

Kyseenalaista on myös se, että seksuaalikasvatusta annetaan jo päiväkoti-ikäisille lapsille, vaikka heillä ei ole vielä kykyä ymmärtää abstrakteja käsitteitä, kuten seksuaalisuutta. Alle kouluikäisten ja alakouluikäisten lasten kohdalla on parempi käyttää tunne- ja kehotietoisuuden kehittymisen tukemista.

– Lapsen oppiminen tapahtuu tunteiden kautta, jonka pohjana on kehollinen olo. Jos aikuinen seksuaalikasvattaja tulee sanomaan lapselle, että hän voi olla joku muu kuin biologinen keho, niin se on suorastaan väkivaltaa lapsen kehitystä kohtaan, Itkonen kritisoi.

Sekä Tapio Puolimatka että Tarja Itkonen näkevät, että nykyinen seksuaalikasvatus vahingoittaa lasten hyvinvointia ja kehitystä.

– On tärkeää, että luodaan lainsäädäntö, joka turvaa lasten ja vanhempien oikeuksia ideologista pakkosyöttöä vastaan, Puolimatka toteaa.

Tarja Itkonen ja Tapio Puolimatka olivat vieraana Ajassa-ohjelmassa. Toimittajana Markku Tenhunen. Ohjelma on katsottavissa veloituksetta YouTubesta ja Permanto-palvelusta.

Lasten ja nuorten seksuaalikasvatus ry on tehnyt seksuaalikasvatuslain tarpeesta lakiehdotuksen

Teksti: Elina Uusikylä
(Kuvat: Stas Voronin)

 

Suora linkki Seurakuntalaisen artikkeliin:  https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/nykyinen-seksuaalikasvatus-vahingoittaa-lasten-kehitysta-lakialoitteella-halutaan-turvata-lasten-oikeudet/ 

Avoin kirje, Opetus- ja kulttuuriministeriölle

Avoin kirje Opetus- ja kulttuuriministeriölle, lähetetty 28.10.2025.

Arvoisat Opetus- ja kulttuuriministeriön ministerit ja kansliapäällikkö,

 

Lähestymme teitä Lasten ja nuorten seksuaalikasvatus ry:nä. Ajamme lasten ja nuorten sekä heidän vanhempiensa ja huoltajiensa oikeuksia.

Seksuaalikasvatus on pakollinen oppiaine, jota toteutetaan jo päiväkoti-ikäisestä alkaen. Olemme kuitenkin huolissamme sen nykyisestä sisällöstä ja toteuttamistavasta varhaiskasvatuksessa ja kouluopetuksessa.

Kysymyksemme on, että millä perusteilla olette laittaneet käytäntöön seksuaalikasvatuksen sisällön ja sen toteutuksen (ideologinen opetus)?

Opetushallituksen sivulta (oph.fi) löytyy tieto, että olette sitouttaneet opetuksen Setan epätieteelliseen ideologiaan, “musta tuntuu” -ajatuksiin (tähän kuuluu opetus mm. sukupuolen moninaisuudesta, muun sukupuolisuudesta ja syntymisestä väärään kehoon). Sivuilta löytyy myös maininta, että seksuaalikasvatuksesta ei voi kieltäytyä, vaikka sen sisältö olisi ideologiaan pohjautuvaa, epätieteellistä ja poliittista. Sivuilta löytyy myös tieto: “Opetussuunnitelman perusteisiin kuuluvien asioiden käsittelyyn ei tarvita huoltajan lupaa, eikä huoltaja voi kieltää opetussuunnitelman perusteiden mukaista opetusta.” Nykyisen käytännön mukaan yksilöllä on oikeus kieltäytyä uskonnollisesta opetuksella, mutta ei ideologisesta kasvatuksesta. Tämä ei ole oikeudenmukaista eikä lain mukaista.

Tämä ideologiaan pohjautuva opetuskäytäntö rikkoo mm. perustuslakia, varhaiskasvatuslakia, peruskoululakia, ja monia kansainvälisiä lakeja ja sopimuksia, kuten Euroopan ihmisoikeuslakia (1. lisäpöytäkirja ja 2. artikla: “Hoitaessaan kasvatuksen ja opetuksen alalla omaksumiaan tehtäviä valtion tulee kunnioittaa vanhempien oikeutta varmistaa lapsilleen heidän omien uskonnollisten ja aatteellisten vakaumustensa mukainen kasvatus ja opetus.”) ja YK:n lapsen oikeuksien yleissopimusta. Tämä on vakava asia, josta on kentältä tullut paljon huolenaiheita ja kyselyitä, eikö asialle voida tehdä mitään ja miksi valtiovalta on lähtenyt rikkomaan lakia.

Opetushallituksen sivuilta mainitaan, että vanhemmilla ja huoltajilla on oikeus tietää seksuaalikasvatuksen sisällöstä ja toteuttajasta, mutta todellisuudessa tätä ilmoitusvelvollisuutta rikotaan. Seta ja vastaavat tahot ovat nykyisellään saaneet tulla kouluihin kertomaan ideologioistaan ilman rajoituksia. Monet vanhemmat ja huoltajat eivät ole samaa mieltä Setan ideologisesta opetuksesta.

Seta ja vastaavat tahot tuottavat myös materiaaleja päiväkoteihin ja kouluihin, eikä materiaaleja hyväksytetä lasten ja nuorten kotien kasvattajien kanssa. Tämä aiheuttaa lapsissa ja nuorissa voimakkaita ristiriitatilanteita kodin ja koulun välillä, ja omalta osaltaan aiheuttaa lapsissa ja nuorissa esim. epävakautta ja masennusta. Setan materiaalien käyttö ilman kodin hyväksyntää rikkoo lakia ja vanhempien ja huoltajien oikeutta olla lastensa ja nuortensa ensisijaisia seksuaalikasvattajia.

Me vaadimme tähän tilanteeseen muutosta! Olemme omalta osaltamme ajamassa kansalaisaloitetta, lakiehdotusta, joka sisältää valmiit lakipykälät. Aloite nro 16123. https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/16123 Toivomme, että tutustutte tähän.

Nykyinen Opetushallituksen linjaus seksuaalikasvatuksen sisällöstä (ideologisen sisällön sisällyttäminen seksuaalikasvatukseen) tekee huomattavaa haittaa yhteiskunnassamme, lähtien korkeakouluista ja yliopistoista, joissa opetetaan tulevia lasten ja nuorten parissa työskenteleviä aikuisia kasvattajia ideologiseen seksuaalikasvatuksen. Kun lapset ja nuoret eivät saa realistista ja tieteeseen perustuvaa tietoa itsestään ja kehityksestään, ongelmat ja haasteet lisääntyvät yhteiskunnassamme.

Millä perusteilla siis seksuaalikasvatuksen opetussuunnitelmassa biologia ja tieteelliset faktat on korvattu ideologiaperustaisella opetuksella?

Pyydämme vastausta tähän kirjeeseen mahdollisimman pian.

Terveisin,
Lasten ja nuorten seksuaalikasvatus ry:n hallitus
Tarja Itkonen, pj
Anu Kauko, vpj
Kari Hiltunen, sihteeri
Markku Auramo, rahastonhoitaja

 

Aiheeseen liittyvät linkit:

Opetushallitus: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/sukupuolitietoinen-opetus-ja-ohjaus

https://www.oph.fi/fi/usein-kysyttya?keyword=sukupuolen%20ja%20seksuaalisuuden%20moninaisuus&themes%5BTasa-arvo%20ja%20osallisuus%5D=Tasa-arvo%20ja%20osallisuus
(Kysymys: Voinko kieltää lapseltani vakaumuksen perusteella sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuden opettamisen?)

Lakialoite: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/16123

Artikkeli koulujen ja kotien yhteistyövelvoitteesta:
https://lastenjanuortenseksuaalikasvatus.fi/2025/03/277/index.html

Euroopan ihmisoikeussopimus:
https://www.echr.coe.int/documents/d/echr/convention_fin

Yleissopimus lasten oikeuksista: https://www.finlex.fi/fi/valtiosopimukset/sopimussarja/1991/60

Suomen perustuslaki: https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/1999/731#L2

Varhaiskasvatuslaki: https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2018/540

Kansanedustaja Kaisa Garedewin mielipidekirjoitus

Mielipidekirjoitus julkaistu Uusi Tie -lehdessä 2.4.2025.

Vanhemmilla on lakiin perustuva oikeus kieltää sateenkaari-ideologian opettaminen lapsilleen

SETA ry  kiertää jälleen kouluja ja järjestää koulutuksia myös päiväkotien opettajille.

Tälle lasten seksualisoinnille täytyy saada loppu. Vanhemmilla on oikeus kieltäytyä vakaumuksensa vastaisesta materiaalista ja opetuksesta lapsilleen.

Opetussuunnitelman perusteiden mukaan opetuksen tulee olla ”uskonnollisesti, katsomuksellisesti ja puoluepoliittisesti sitoutumatonta”. Kiellon tarkoituksena on suojella oppilaita politisoituneelta, vääristelevältä tai muuten kyseenalaiselta kodin arvojen ja vakaumuksen vastaiselta vaikuttamiselta. Lisäksi valtionneuvoston asetuksen (422/2012) mukaan ”opetettavan tiedon tulee perustua tieteelliseen tietoon”.

Setan vapaaehtoisten tai materiaalien hyödyntäminen opetuksessa on lain vastaista, koska sen opetus ei perustu tieteeseen eikä se ei ole neutraali toimija. Seta on vahvasti katsomuksellinen etujärjestö. Esimerkkeinä tästä ovat Setan oma poliittinen ohjelma nykylainsäädännön vastaisine tavoitteineen sekä Setan suhtautuminen eri tavalla ajatteleviin jakamalla heille julkiseen häpäisemiseen tähtääviä Kunniarotta-palkintoja.

Mikäli sateenkaari-ideologiaa ei saada nopeasti torjuttua lainsäädännön keinoin, tulisi kuntien päätöksentekijöiden kieltää sen opetus omassa kunnassaan. On itsestään selvää, ettei yhdenkään lapsen ei tulisi joutua sateenkaaripropagandan kohteeksi.

Nyt vanhemmilta vaaditaan kohtuutonta aktiivisuutta ja kykyä kieltää lapsensa osallistuminen. On aivan liikaa vaadittu, että vanhempien pitäisi osata vedota esimerkiksi Suomen perustuslain 11 ja 22 pykäliin, Euroopan ihmisoikeussopimuksen ensimmäisen lisäpöytäkirjan 2 artiklaan, perusopetuslain 3 pykälään ja lasten oikeuksien sopimukseen tai valtioneuvoston asetuksen (422/2012) pykäliin.

Äideillä ja isillä on oikeus ja velvollisuus olla vanhempia ja estää heidän lapsiinsa kohdistuva haitallinen ideologinen vaikuttaminen.

Seksuaalisuuteen, kehitykseen ja sukupuoleen liittyvät teemat ovat erittäin herkkiä kasvuikäisille nuorille, joiden oma identiteetti on vasta muotoutumassa. Siksi juuri lapset ja nuoret tarvitsevat oman biologisen sukupuolen vahvistamista eivätkä mitään hämmentämistä sukupuolineutraalilla opetuksella, saati oman sukupuolensa kyseenalaistamista. Lapsen tasapainoisen kehittymisen kannalta tärkeintä on ymmärtää biologiset tosiasiat: sukupuolia on kaksi, ja ne määräytyvät kromosomeista, joita ei voi itse vaihtaa.

Kaisa Garedew

Kansanedustaja

 

Mielipidekirjoituksia Helsingin Sanomissa

Mielipidekirjoituksemme on vastine mielipidekirjoitukseen ”Seksuaalikasvatus on muutakin kuin seksitauteja ja lisääntymisbiologiaa”:
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011093334.html

Mielipidekirjoituksemme on julkaistu 28.03.2025 Helsingin Sanomissa.

Lasten ja nuorten seksuaalikasvatuksesta tarvitaan laki

Mielipidekirjoituksessa (HS 7.3.) ”Seksuaalikasvatus on muutakin kuin seksitauteja ja lisääntymisbiologiaa” heiteltiin ilmaan ajatuksia, joita ei perusteltu.

Koululaiset, joiden kehitys on kesken, tarvitsevat juuri terveystiedon oppikirjoista perustietoa biologiasta ja sukupuolitaudeista. Sukupuolitaudit ovat lisääntyneet erityisesti nuorten parissa, joten tarvitaan faktoihin perustuvaa tietoa.

Terveystiedon oppikirjat aiheuttavat enemmänkin opettajille ja vanhemmille Setan sisällöstä hämmennystä tuoden ristiriitaa kotien ja koulujen yhteistyöperiaatteen toimintalinjaan.

Lapsen itsemääräämisoikeus ei ole verrattavissa aikuisen itsemääräämisoikeuteen, vaan se on verrannollinen lapsen kehitystasoon, joten aikuisten seksuaalikasvatus ei ole sama asia kuin lasten seksuaalikasvatus.

Pienille lapsille suunnatusta seksuaalikasvatuksesta olisi parempi käyttää nimitystä tunne- ja kehotietoisuuden kehittäminen. Sanojen merkityksillä suojelemme lasten kehitystä liian varhaiselta seksualisoinnilta.

Nuorten keskinäisissä suhteissa suostumuksen puheeksi ottaminen on tietenkin tärkeää. Suostumusperusteinen sääntely koskee kuitenkin aikuisia. Lasten kohdalla tätä ei käytetä!

Uudistetun rikoslain keskeinen muutos on, että alle 16-vuotiaisiin kohdistuvia säännöksiä on erotettu aikuisiin kohdistuvista seksuaalirikoksista, joten lapsiin kohdistuvissa rikoksissa on omat rangaistussäännöksensä.

Laki lasten ja nuorten seksuaalikasvatuksesta on tarpeen.

Tarja Itkonen
puheenjohtaja

Anu Kauko
varapuheenjohtaja

Lasten ja nuorten seksuaalikasvatus ry

 

Jatkoa keskusteluun 31.03.2025 julkaistu lastenpsykiatri, nuorisolääkäri, Väestöliiton senior adviser Raisa Cacciatoren mielipidekirjoitus:
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011134666.html

Artikkeli koulujen ja kotien yhteistyövelvoitteesta

Alla olevan artikkelin kirjoittajat ovat Olli-Pekka Ihalainen ja Markus Koskinen. Artikkeli käsittelee tärkeää koulujen ja kotien yhteistyövelvoitteesta, jonka Opetushallitus on määritellyt opintosuunnitelmassaan.

Laki lasten ja nuorten seksuaalikasvatuksesta käsittelee tätä tematiikkaa 3 luvussa Aikuisten seksuaalikasvattajien vastuut ja oikeudet lasten ja nuorten seksuaalikasvatuksessa.

Artikkeli koulujen ja kotien yhteistyövelvoitteesta

 

Viime aikoina julkisuudessa on ollut kannanottoja kouluissa toimivista
järjestöistä, joiden sanoma on selkeän ideologista ja tarkoitushakuista (mm. Kantola & Aalto, 2023). Opetushallituksen määrittelemä opetussuunnitelma korostaa kuitenkin koulujen ja kotien välistä yhteistyötä sekä vanhempien arvojen mukaista kasvatustyön kunnioitusta. Tällöin sama opetus on mahdollista tarjota kaikille oppilaille huolimatta heidän katsomustensa moninaisuudesta.

Nykyiset esimerkit osoittavat, että kouluissa toteutetaan asioita, jotka ovat räikeässä ristiriidassa opetussuunnitelman ja lasten ja nuorten ihmisoikeuksien kanssa. Suomalaista kouluopetusta ohjaa perusopetuksen opetussuunnitelma. Sen yksiselitteinen kanta on, että ”opetus on oppilaita uskonnollisesti, katsomuksellisesti ja puoluepoliittisesti sitouttamatonta” (POPS 2014, s. 8). Esimerkiksi kouluissa järjestetyt seksuaalijärjestö Setan työpajat ohittavat tämän linjauksen täysin. Setan omien verkkosivujen mukaan heidän tavoitteenaan on ”yhteiskunnan kokonaisvaltainen muutos”, jolloin heidän toimintaansa liittyy lähtemättömästi vaikutustyö.

Opetushallitus on määritellyt perusopetukselle opetussuunnitelmassaan toimintalinjan, jota koulujen tulee noudattaa. Toimintalinjassa korostuu koulun ja kotien välinen yhteistyö ja koulun tulee kunnioittaa sekä huomioida vanhempien arvojen mukainen kasvatustyö. Kodeilla on oikeus odottaa, että koulu noudattaa määriteltyä toimintalinjaa, mutta joutuvat kohtaamaan ristiriitoja muun muassa näiden Seta-työpajojen kautta. Koulussa jaettu materiaali ja muu toiminta vahvistavat tätä ristiriitaa (mm. 6. lk ympäristöopinkirja Kätkö, Respect-kirja ja sateenkaarityöpajat). Lapsi altistetaan opetukselle, joka on vastoin omien vanhempien kasvatustyötä sekä tätä kautta vastoin lapsen kasvu- ja identiteettirauhaa. Samalla se poikkeaa selkeästi opetussuunnitelman linjaamasta neutraalista näkökulmasta liittyen maailmankatsomuksiin ja arvolähtökohtiin, mm. seksuaalikasvatus.

Opettajilla on virkavastuu opettamisesta, eikä sitä saa siirtää järjestöille tai yhdistyksille, joilla on Setan tapaan esimerkiksi oma poliittinen ohjelma. Kaikkien  on tärkeää havahtua siihen, että tällainen toiminta kouluissa on räikeästi ristiriidassa opetussuunnitelmassa olevan toimintalinjauksen, kotien kasvatusoikeuden ja lasten kehitystason kanssa.  Euroopan ihmisoikeussopimus, 1. lisäpöytäkirja 2. artiklassa todetaan:  Hoitaessaan kasvatuksen ja opetuksen alalla omaksumiaan tehtäviä valtion tulee kunnioittaa vanhempien oikeutta varmistaa lapsilleen heidän omien uskonnollisten ja aatteellisten vakaumustensa mukainen kasvatus ja opetus.

Lähteet:

Kantola & Aalto, 2024. Osa huoltajista huolestui koululaisten
sateenkaarityöpajasta – Tällainen se on. Uutinen Helsingin Sanomissa
25.1.2023.  https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000009349553.html

POPS 2014. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet
2014. https://eperusteet.opintopolku.fi/eperusteet-service/api/dokumentit/9407084